This work is the result of a research of structural behavior of reinforced concrete columns subjected to a process of partial repair, with sustained load during the whole process. The repair has been executed with mixed material, constituted by a mortar with cement base, modified with polymer and synthetic fibers. A partial reduction of the load occurred during the repair. The analysis has been made from data of strains on steel bars, concrete and repair material, obtained by strain gages connected a data acquisition system. The columns have been tested until failure. The results indicate that the repair mortar begins taking loads once the external load overcomes the one when the repair was executed, but the ultimate load is near to that in the columns without repair.
The contributions of this research are a better understanding of the stress variation and of the effectiveness of the structural repair with regard to the capacity of a column.
The design is one of the most important parts of the construction chain. However, it is considered the main barrier for the evolution of the constructionindustry to achieve an industrial level. The implementation of Quality Management Systems (QMS) appears as an alternative to improve the offered productsand services, since it focuses on customers’ needs, on well defined customer/supplier relationships, on developing an error prevention mechanism throughoutthe organization and on systematic procedures. First quality management certifications in design companies started in 1999. Nowadays, the number ofdesign companies seeking to implement QMS is growing fast. This paper presents a review upon the design quality and the QMS in design offices, presentingthe Brazilian guide and the French guide for design companies certification, as well as a new proposal of a new guide in Brazil. Conclusions show thatthe design offices certifications is an importat strategic factor for a productive process performance. However, the quality of the building must be a result of the common work of all organizations and actors involved: owners, designers, contractors and suppliers.
This article presents an analysis by structural reliability based on instrumentation applied to the bridge Puerto Salgar, considered one of most important ofColombia. This work included: surveying, mechanical testing, traffic counting, load test, optimization and calibration of the structural model, instrumentation,monitoring and numerical simulations. Based on the structural reliability analysis, there were probabilities of failure in some main elements of this bridgesince they were not within the safety range that guarantees stability. In addition, important overloads were detected on some elements of the bridge whichmust be taken care of by the responsible organization since they affect the bridge safety. Additionally, it is recommended the review of Colombian codedesign loads for bridges since it assumes lower stresses than those measured on the field. Finally, this project showed the advantages of using method of structural reliability based on instrumentation for the revision of existing steel bridges.
Hoy día de acuerdo a nuestra realidad hay variadas áreas dentro del conocimiento de los pavimentos asfálticos que se deberian revisar. Así se tiene, por ejemplo:
- Diseño estructural de pavimentos asfálticos
- Diseño de tratamiento superficial
- Especificaciones técnicas de construcción
- Métodos constructivos, etc.
Debido a lo extenso que sería efectuar un análisis somero de los temas enumerados se ha seleccionado sólo el Area de Diseño estructural para el presente trabajo, por cuanto es en esta temática donde se ha producido un cambio radical en estos últimos 10 años. El progreso que ha registrado este campo durante este último decenio hace aconsejable una revisión del “Estado del Arte” relativo a todos los aspectos involucrados en el diseño estructural. A continuación se analiza su importancia y se puntualizan algunos aspectos que a juicio del autor, se hace indispensable adoptar. Finalmente se presenta un método de diseño, actualmente utilizado en Nueva Zelanda, por considerarlo el método que refleja en mejor forma nuestra problemática caminera.
La importante magnitud de las inversiones involucradas en la conservación de caminos ha llevado al desarrollo de una nueva disciplina, "La Administración de Pavimentos", que a través de sofisticados sistemas de auscultación y modelos de predicción del comportamiento, permite la lenificación de los trabajos y la optimización de los recursos destinados a conservación. Estas técnicas han tenido su origen y desarrollo en países industrializados, tanto en cuanto a los conceptos teóricos de su concepción, como al diseño y fabricación de equipos de alta tecnología y al establecimiento de modelos que permiten simular el comportamiento de los pavimentos a lo largo de su vida útil. Los países en desarrollo, cuyos recursos financieros son más escasos que los de los industrializados, requieren con mayor razón disponer de sistemas de administración de pavimentos. La tecnología involucrada obliga a la incorporación en el sistema de equipos fabricados en los países desarrollados y el alto costo de la investigación a gran escala, necesaria para la formulación de modelos de deterioro, obliga a la adaptación de los creados por instituciones internacionales. En este trabajo se presentan los principales elementos que configuran el sistema de administración de pavimentos desarrollado en Chile (GIMP) y se describen las acciones específicas relacionadas con los procesos de adaptación de tecnología que fue necesario realizar. A través de la descripción del Sistema GIMP y de la metodología de adaptación utilizada, se espera entregar una experiencia que pueda ser útil a otros países interesados en desarrollar su propio sistema de administración de pavimentos.
La técnica del hormigón rodillado se ha introducido últimamente en la construcción de obras de hormigón. En este trabajo se presenta una descripción general de esta técnica indicándose las características del hormigón rodilladoy de sus materiales componentes, y la forma de empleo en obra. Finalmente se entregan algunas conclusiones respecto a la factibilidad de su empleo en nuestro país.